Plastigt...

Nu har det blivit glest mellan inläggen ett tag. Blev arbetslös i höstas och har inte varit på rätt humör för sånt här på länge nu.
Har funderat länge på en plastfråga. Dom flesta försöker väl idag att vara miljömedvetna och sopsortera och stå i.
Färgat glas, ofärgat glas, papper hit, förpackningar dit, hårdplast, mjukplast... Ja, där var det. Plasten! Kom att tänka på det igen häromdagen när jag satt på köksgolvet och stoppade mjukplast i en påse och hårdplast i en annan. Som många av er vet så brukar ju plast "extruderas" alltså smältas ner och pressas ut till en tunn film ibland. (jag har ju egentligen inga läsare alls här, så om bara en av er vet så är det ju faktiskt fler än... ja, ni fattar kanske).
Men om man tar hård plast, typ från plastburkar och sånt, smälter ner den och pruttar ut en tunn film - vad tror ni händer då när svennebanan skall sopsortera? Plopp ner i mjukplastcontainern! Men - det var ju "hård" plast från början!?!?! Har det plötsligt med tjocklek att göra?
Samma sak om man tar en massa gladpack (tunn, mjuk plastfilm), smälter ner den och gör en burk av den. Vart hamnar den då? Jo, i hårdplastcontainern!!!
Eftersom all återvunnen plast rimligen borde smältas ner för att kunna återanvändas, då blir det ju fel! Jag tror vi håller på att bli lurade...

Kommentarer
Postat av: Sanna

Det är en konspiration, det är jag övertygad om. Allt som möjligtvis kan uppfattas som en konspiration ÄR DET. Det blir roligare att vara cyniker då.

2010-01-16 @ 11:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0